måndag, april 22, 2013

Ryska bombplan över Östersjön..

Svenska Dagbladet rapporterar idag om ryska stridsflygplans rörelser på internationellt luftrum över Östersjön den 29 mars på natten.

Försvarsanalytikern Johan Tunberger är kritisk, vilket ofta är fallet. Försvarsutskottet ordförande Peter Hultqvist  ser mycket allvarligt på det inträffade liksom Allan Widman (FP).

Försvarets insatschef Anders Silwer säger i Expressen-TV att man ansvarar för insatsberedskapen efter vilken bild som finns över längre tidsperioder, och det är inte så att vi agerar för varje enskild händelse.

Flottiljchefen Fredrik Bergman på F21 i Luleå tonar ner frågan och tycker att nuvarande jaktberedskap är rätt rimlig.

Även utrikesminister Bildt reagerar lugnt.
 



På internationellt luftrum pågår alltid flygrörelser, även militära. Ryssland är en stor aktör öster om oss, och deras flygvapen uppträder regelmässigt i luftrummet. Deras verksamhet har ökat och ryska bombplan flyger åter över Östersjön, på dagtid och nu även nattetid.
Sverige har ett starkt flygvapen som bl a har den viktiga uppgiften att dygnet runt förhindra kränkningar av svenskt luftrum.

Den 29 mars inträffade ingen kränkning, men svenskt stridsflyg gick inte upp för att indentifiera planen på internationellt luftrum. Det inträffade bör noga analyseras, har våra regelverk följts och hur ska de utformas framöver.






 

25 kommentarer:

Anonym sa...

Staffan,

Du verkar inte hetsa upp dig.
"Vi har ett starkt flyvapen"
Jämfört mot vem? Island?
Sanningen är att flygvapnet idag är allt annat än starkt. För få flygplan, knappt någon ammunition, alldeles för få baser, på tok för lite flygtid i närområdet samt urusla försvarspolitiker som vägrar se sanningen i vitögat.

Att man som medlem i försvarsutskottet verkar tycka det är ok att ryska bombplan simulerar bombattacker mindre än 100 km från Stockholm är ett mysterium...

Men det är ju klart, du lägger din tid på att gnälla på att flygvapnet inte vill ha din vindkraftverk i anslutning till deras flygvägar. Rysk TOKUPPRUSTNING är väl ett mindre bekymmer.

AVGÅ!

//113BOM

Anonym sa...

"På internationellt luftrum pågår alltid flygrörelser, även militära."

Kommentar: Javisst, men bombanfall mot Stockholm och Karlskrona har såvitt jag vet inte övats under de senaste 30 åren. Så nu är kalla kriget 2.0 ett obestridligt faktum.

Flygsoldat 113 Bom

jan-olov sa...

Staffan

jag blir både besviken och orolig av detta inlägg.
Se separat mail.

Du förstår tydligen inte ännu-i varje fall det du kommunicerar här vad som övades.

Säger dig detta någonting att när vi INTE har incidentberedskap då genomför för första gången en övning med det strategiska bombflyget 37 flygarmen i mörker natten mot långfredag mot mål i Sverige ?
Är detta en normal flygrörelse?
Övning som pågick hette Ladoga 2013 och vad tycker dom att i ett sådant scenarie att det befinner sig bombflyg utanför Gotska sandön?
Säger det dig någonting om Rysk försvarsplanering?

Jag vill att du funderar ett varv till Staffan över detta.

Kn Jan-olov Holm

Anonym sa...

Tror sjutton ansvariga tonar ner frågan. Annars skulle dessa förlora ansiktet fullständigt.
Nya Moderaternas försvarspolitik är en fullständig katastrof. Och det säger jag som trogen (fd) moderatväljare.
När Vitryssland "bombades" med nallebjörnar och deras bristande försvar blottades fick ett antal ansvariga foten.
Försvarsministern borde avgå. Jag är less på låtsasministrar som har noll koll.

Anonym sa...

Jag vet inte vem som du försöker lura Staffan, dig själv eller mig. Jag är genuint orolig över vårt rikes styra. När Biltd kommenterar med att "vi valde att inte ingripa" börjar det likna en riktig hönsgård. Sanningen var ju just den att vi inte KUNDE ingripa. När, om någon gång, ska vi då ingripa? Undrar jag, vän av ordning? För inte kan väl det vara så att detta var enlågprioriterad händelse? Då måste detta ju betyda att detta var ett undantagsfall just i och med att det var ett så litet övningföretag jämfört med alla de gånger vi fakiskt ingriper? Det kan väl inte var så att ni, rikes styre, försöker blanda bort korten för att visa hur nakna ni - och vi - faktiskt är?

jag hoppas verkligen inte historien kommer att behöva döma er ansvariga för detta förfall.

Anonym sa...

F.ö. undrar jag i vilken egenskap just Bildt engagerar sig? Var är vår försvarsminister? Var är vår statsminister? Har dessa samma låga icke-beredskapsnivå som svensk incidentberedskap, eller? Det är nästan (bara nästan) så jag saknar Tolgfors. Han var ju åtminstone engagerad, tyvärr på fel sätt dock.

Min fråga till dig Staffan är vad du tycker är en acceptabel nivå på FM:s motreaktion? När?

En potentiel väljare.

magnus johansson sa...

Är du verkligen riksdagsman i försvarsutskottet?
Har du medvetet utrustat dig med ett filter mot oönskad militär utveckling?
Stämmer denna ryska övningen inte med din bild hur du vill att de borde vara?
Jag tycker att ditt inlägg var så dumnt att klockorna stannar.
Vem försöker du lura?
Jag ser nu när jag googlat lite att du satt i den förra försvarsberedningen och tydligen också nuvarande försvarsminister.

Det är kanske förklaringen. Varför acceptera något som du och Karin Enström så extremt kapitalt missbedömnt nämligen den Ryska utvecklingen och sedan våga erkänna att jag hade fel.

Istället silar du och Karin Enström bort oönskade utvecklingslinjer.

Jag vill inte ha politiker som inte kan till sig förändringar och chansar och äventyrar vår säkerhet.

Jag tycker att vi väljare bättre.

Jag trodde centern värnade Sverige men tydligen inte.

Hoppas att du kan revidera
Ev ej längre c väljare

Mvh Magnus Johansson

Gustav sa...

Hej Staffan,

Trots att jag ser mig själv som insatt i försvarsdebatten, slås jag ännu en gång av min egen naivitet.

Jag trodde faktiskt i min enfald att vårt utarmade försvar kunde hålla minst två (2) stridsflygplan i beredskap dygnet runt alla dagar. Uppenbarligen hade jag lite för höga tankar. Jag som skattebetalare bidrar till försvarets medel och för 40+ miljarder per får jag ingeting. Försvaret får uppenbarligen för lite pengar för att kunna lösa uppgifter i vårt närområde. Men samtidigt kostar hela kalaset 40+ miljarder per år.

Kan försvaret inte klara av att hålla minst två (2) flygplan i beredskap dygnet och året runt, har vi då en så kallad ”försvarsförmåga”? Jag skämtar absolut inte, jag är helt seriös. Hela poängen med ett försvar, är försvar. Ska vi förvänta oss att främmande makt respekterar våra heldagar? Eller ska vi be den främmande makten visa hänsyn: ”Flygövning i östersjön får endast ske helgfridag måndag till fredag.” Clausewitz och Sun Tzu har inget att sätta mot våra folkvalda.

Nog om absurditeter, vidare till större misär. Det andra stycket, hur våra i folkvalda regeringspartierna reagerar på denna nyhet.

Carl Bildt, vår utrikesminister säger följande:
” –Vi reagerar inte på allting. Vi är inte uppe på allting. Det ska man inte göra. Flygvapnet går upp när det finns speciella skäl att gå upp.”

Jag kan till viss del köpa utrikesministerns resonemang, men inte när det gäller ryska bombplan. Om det inte finns speciella skäl att gå upp mot bombplan, kan vi helt klart lägga ner incidentberedskapen. Jag undrar verkligen vad för scenario utrikesministern har i åtanke, något mosvarande fullt krig mellan öst och väst anno 1985?

Karin Enström, försvarsminister:

Det är inte ens värt att citera vår försvarsminister, för det är totalt rappakalja blandad med självklarheter som en 12-åring genomskådar. Men jag gör ett försök.

” –Sverige ska ha en incidentberedskap och det är försvarsmakten som står för den, det ingår i försvarsmakten uppgifter”

Vad betyder svaret? En normalt begåvad människa tror att försvarsministerns svar är avsett för ”lilla aktuellt”. Eller ska jag vara lugn över att den närmaste tiden kommer incidentberedskapen inte läggas ut för privata intressenter som upphandlar via lagen om offentlig upphandling? Det hade varit något, i fablernas värld ser jag detta. Bosse 67-år f.d. pilot, ledsyn på båda ögonen dock med en Cessna vässad av guds nåde och signalpistol i handen. Bosse kom in med det lägsta anbudet, men ”någon” glömde ställa kravet om godkänt flygcertifikat i upphandlingen.

Åter till verkligheten, försvarsminister fortsätter att visa att hon är odiskutabel stormästare i ”state the obvious contest”.

Och till sist Staffan Danielsson, du visar att centerpartiet har tappat mycket mer än sina kärnväljares jämfört med Fälldins dagar. ”Håll gränsen” är idag ”..Men de var aldrig över gränsen..”

En sak till dig Staffan och övriga som anser att det inte var någon fara då, vår gräns inte kränktes.

Anledningen till att de ryska bombplanen inte kränkte den svenska gränsen var inte svenskt stridsflyg eller luftvärn.

Låt den sjunka in, fundera sedan om vi ska diktera enligt våra egna beslut eller förlita oss på främmande makts barmhärtighet och fredsdyrkan.

Jag kan inte nog understryka att ännu en gång slås man i ansiktet av den bistra verkligheten.

Med vänliga hälsningar,
Gustav

Anonym sa...

Staffan,

Du är duktigt sågad i kommentarerna ovan.
Du förtjänar inte bättre, ditt inlägg var en total katastrof, på gränsen till kriminellt.
Gör Sverige och alla skattebetalare en tjänst, avgå från försvarsutskottet och ägna din tid åt mjölkkossor och vindkraftverk istället. Du gör mindre skada där.

//jonas75

StaffanE sa...

Dumstrut till alla politiker!

Anonym sa...

Staffan, törs du inte säga ifrån så får jag nog hålla med jonas75 ovan.

Anonym sa...

Jag vill börja med att be om ursäkt.
Jag förstår nu att jag ett flertal gånger varit verbalt elak mot dig.
Jag har förutsatt att ni som sitter i försvarsutskottet blivit informerade på ett annat sätt än vanliga riksdagsmän/kvinnor.

Jag inser nu(du är inte ensam)att ni har ganska bristande kunskaper om vårt försvar.
Tillståndet angående vår beredskap borde inte vara obekant för ett utskott som har att besluta om försvarsmaktens framtid.

Jag kan tyvärr bara konstatera (ännu en gång)att någon förser er med uppgifter som inte överenstämmer med verkligheten.

Vem och varför tycker jag ni själva kan lägga några minuter på att diskutera vid något möte.

Hur är det tänkt att ni skall kunna agera, reagera och fatta beslut när ni inte ens känner till de grundläggande fakta?

Tänk så mycket tid, energi och pengar nedlagda till ingen nytta!

Ta er själva i kragen och börja ställ de avslöjande frågorna och faktakontrollera allt så långt det går.
Du kan inte ana så mycket ugglor, av olika sorter, det ryms i vissa mossar!

Suck!

Teaterdirektören.

Anonym sa...

Staffan Danielsson, systemkollapsen är nu en realitet, vilket denna händelse visade med all sin tydlighet. Vi har inte längre ett försvar att skydda våra medborgare med.

När jag nu ser och hör ansvariga politiker släta ut det hela, så blir jag uppriktigt sagt rädd inför framtiden. Vet dock inte vad som skrämmer mig mest, ett aggressivt Ryssland eller svenska politiker.

// Peter

Anonym sa...

@Anonym, Peter

Svenska politiker skrämmer mig mer. De är så ... det är så uppenbart att det inte är Sverige som prioriteras sedan flera år tillbaka. De bara förvärrar de problem vi har inom just 'allt'

/Rick N

Staffan Danielsson sa...

Tack för många mycket kritiska inlägg, ändå..:)

Jag refererade uttalanden i olika riktning samt summerade för egen del så här:

"Den 29 mars inträffade ingen kränkning, men svenskt stridsflyg gick inte upp för att indentifiera planen på internationellt luftrum. Det inträffade bör noga analyseras, har våra regelverk följts och hur ska de utformas framöver."

För det blir jag utskälld och odugligförklarad.

Innan jag tar ställning till hur denna beredskap ska utformas framåt vill jag faktiskt skaffa mig en bättre bild över hur den utvecklats och fungerar idag.

Anonym sa...

Det finns en björn i tigerburen. Att den björnen har varit med om att utforma dagens incidentberedskap råder inga tvivel därom.


/M

Upandaway sa...

""Den 29 mars inträffade ingen kränkning, men svenskt stridsflyg gick inte upp för att indentifiera planen på internationellt luftrum. Det inträffade bör noga analyseras, har våra regelverk följts och hur ska de utformas framöver."

För det blir jag utskälld och odugligförklarad."

Och det med all rätt. Ett bombföretag idag behöver inte flyga över målet. Om man i försvarsberedningen inte hört talas om kryssningsrobotar är det mycket allvarligt: Där de bombplanen var hade de lika gärna kunnat släppa sin last och inom minuter effektivt neutraliserat Sveriges stridsledning och flygvapen.

Idag finns *ingenting* som kan stoppa detta, och det lär knappast finnas imorgon heller med nuvarande politik... Speciellt inte om det händer utanför kontorstid.

Och folk blir upprörda över "bara" en vecka... En hel vecka vore ett fullkomligt mirakel vid det här laget.

"Bra" jobbat!

Anonym sa...

Om ni ansvariga politiker ändå hade haft någon slags röd tråd i era uttalanden hade jag kanske varit mer lugn.

Men nu denna skenheliga, okunniga (hycklande) inställning och spretande svar? Vissa i FU tycks vara helnöjda. Vissa verkar inte ha någon aning. Osv. Alliansens utrikesminister är den enda minister som uttalar sig (som om han vore både Försvarsminister och Statsminister), och han verkar ju närmast personligen ha tagit beslut om att vi inte ska agera enligt hans språkbruk (vad nu han har med saken att göra)? Vad ställer ni för frågor i FU Staffan? Vad blir ni informerade om? Det kan ju inte vara en nyhet för er vilken ungefärlig beredskapsnivå vi har? När gamla ÖB Gustafsson bekräftade detta för några månader sedan (inte incidentberedskap 7/24/365) - missade du/ni i FU det då? Inga följdfrågor, åsikter, på det? Det är ju närmast tjänstefel! Att du får klä skott för detta kan du nog ta som intäkt för att detta är en fråga som berör oss medborgare antagligen mer än er ansvariga politiker. För om ni själva knappt tycks veta vad som är fram eller bak på er själva, då blir vi ju lite oroliga. Någon jävla ordning i era uttalanden får det väl ändå vara? För att inte tala om att någon ordning måste det väl ändå också vara i det pastorat som kallas den samlade säkerhetspolitiken?

/Martin

Anonym sa...

Låt oss säga att jag ser mitt medborgarskap i nationen Sverige som en tjänst. Jag betalar för denna tjänst i form av skatt. Lite beroende på hur man räknar går långt över hälften av pengarna jag tjänar till staten i form av olika skatter, avgifter och momser.

För dessa pengar förväntar jag mig viss basal service: Sjukvård, barnomsorg, äldrevård, försvar, rättsväsende, räddningstjänst, social trygghet osv.

Idag upplever jag att uteffekten för mina pengar blir mindre och mindre. Sämre sjukvård, sämre äldrevård, sämre försvar, sämre rättsväsende osv. Detta påverkar mig i vardagen på så vis att mina föräldrar blir sämre omhändertagna på sina boenden, jag är orolig för mina barn som löper risk att bli utsatta för våld när de vistas utomhus, och tilltron till polis och domstolar minskar.

Jag ser hur vårt försvar, som ändå kostar någon procent av BNP, har allt mindre förmåga att lösa sina ålagda uppgifter.

Om staten Sverige var ett företag och jag var en kund, hade jag gjort bedömningen att företaget är på dekis och att konkursen är i antågande. Det jag då gör som kund är att avsluta att köpa tjänster av företaget.

Nedgången i välfärd - eller kollapsen, om man nu ska vara dramatisk - kommer i förlängningen leda till att folk vänder samhället ryggen och söker egna lösningar. Varför betala lka höga skatter för sämre service?

Anonym sa...

Det är två mantran som jag hänger upp mig på i försvarsdebatten.

1) Ryssland rustar "från en låg nivå". OK, men på vilken nivå befinner man sig nu och till vilken nivå vill man? En parallell: Sverige har utvecklats från ett jordbrukssamhälle. Men vi ser på Sverige idag som ett högteknologiskt samhälle.

2) Det finns inget hot mot Sverige. OK. Hur långt i förväg visste man att det fanns ett hot mot Georgien? Att den arabiska våren skulle inträffa? Visste vi det tillräckligt långt i förväg för att vi -hypotetiskt- skulle kunna inleda vårt strategiska återtagande som omtalades iom försvarsbeslut 2004?

Om det finns stora krafter och förmågor i närområdet och hotbilden beskrivs som "Komplex, oförutsägbar och gränslös" så tolkar jag det som att något oförutsägbart kan sätta dessa krafter i rörelse. Kan vi i så fall möta dessa?

Incidenten i sig var kanske inte så upphetsande. Men den är ett mycket allvarligt symptom.

Fredrik R sa...

Gäsp. Det är löjeväckande att se hur byxis vissa blir så snart det handlar om Ryssland. Det är inte heller svårt att räkna ut vilka det är som läckt denna pseudohändelse till SvD:s okritiska reporter. MH älskar att springa vapenskramlarnas ärenden. Låt oss hoppas att de politiskt ansvariga inte tar intryck av denna organserade lobbying.

Anonym sa...

@ Fredrik R
Din otroligt korkade kommentar visar att du är förståndshandikappad. Sök läkare omerdelbart!

Anonym sa...

Staffan:

Se till att fråga om det finns någon sanning i de uppgifter som florerar att samtidigt med anfallsföretaget så slogs delar av den svenska radarövervakningskedjan ut. Om det nu fås ett svar på denna fråga: vad innebär detta för Sveriges försvar " här och nu" och för Försvarsberedningen?

Anonym sa...

Tycker 113 BOM ska nyktra till

MartinW sa...

Staffan,

Jag anar ett ständigt spegeltänkande i dina inlägg, du ser - och hör - det du vill höra.

Men, det är inte mig som historien kommer att döma, det är du och dina kollegor. Denna blogg kommer att finnas som bevis och facit över vad som skedde. Det gör mig trygg. Ingen kan ju i sin vildaste fantasi ta nationens och sitt eget väl (och rykte) med sådan lätthet? Jag utgår från att alla (illasinnade?) rykten om hur FB och FU fungerar, är just illasinnade rykten.

(De TU22 som anflög mellansverige var antagligen ute på provkommando för att se om det finns potential som segel/glidflygplan, eskorten filmade antagligen för reklamändamål)